2010. szeptember 21., kedd

Mindenből lehet savanyúságot csinálni,csak akarni kell

  Mikor még gyerek voltam, nagyanyámnál isteni savanyított paprika volt az egyik kedvencem.Mikor 18 lettem és beléptem a NAGYBETŰS életbe,Nyanya átadta a receptjét a paprikának.Aztán az évek során én kiterjesztettem egyéb savanyúságok eltevéséhez, hisz bebizonyosodott, hogy ez a legegyszerűbb, a leggyorsabb,  számunkra a legfinomabb és nem utolsó szempont, hogy egyszer sem romlott meg egy árva üveggel sem.
  A léhez valókat egyszerűen hidegen összekeverem, és rátöltögetem az alaposan megmosott és szükség szerint feldarabolt zöldségekre, gyümölcsökre.Mehet kis üvegbe, nagy üvegbe,teljesen mindegy. Az eredmény mindig ugyanaz a megbízható finom savanyúság.
  Ha marad lé,tisztára mosott üvegben ( pl az ecetes üveg) elrakom és a következő adag savanyúságnál felhasználom.Volt már rá példa,hogy ősszel a szezon végén maradt pár liter lé és nyáron az első adag savanyúságokat azzal öntettem le.Tökéletes volt.
  Hatalmas kertem van, ahol lehetőség szerint bio módra termelünk, bár ez a mostani időjárási viszonyok közt nem mindig működik.Ebből adódóan nem mindig van minden zöldségből elég.Mivel csak nagyon ritkán vásárolok zöldségesben, (csak ha valami különlegesség elcsábít) körül kell néznem,mi található akertben éppen illetve a gyümölcsfák közül melyik hozott sok termést.
  Ilyenkor születnek vegyes savanyúságaim.Az alapszabály ezeknél, hogy hagyma mindig kerüljön bele valamennyicske. Általában csípős paprika is, ha csak nem kell valakire vigyázni a családba.Pl. gyerekre, kismamára, stb....
Csak ízelítőül néhány variáció:
- hagyma,uborka, zöld paradicsom, alma ( érett legyen), cseresznye paprika (lehet piros is ,zöld is)
- hagyma,vastag húsú paprikák többféle, ujjnyi vastagra szelt káposzta szeletek, zsenge sárgarépa, amit hosszában szelek fel
- csak több féle paprika
- uborka és fokhagyma gerezdek( 5 literes üveghez teszek 2 nagy fej fokhagymát)
- hagyma, karfiol, alma, csípős paprika, zöld paradicsom


Hozzávalók:
- 6 liter víz
- 1 kg kristálycukor
- 6 púpos evőkanál só
- 6 csapott teás kanál borkénpor
- 8 dl 10 %-s ecet ( aki savanyúbban szereti 1 litert is tehet bele)
Aki szereti mindenféle fűszermagot is tehet bele, pl. mustármag, egész bors, koriánder. Én nem teszek bele.
  Összekeverem először at ecet kivételével az összes hozzávalót,hogy teljesen elolvadjon a cukor és a só is.Az ecetet csak ezután keverem hozzá néhány laza mozdulattal,mert erős gőzt fejleszt ilyenkor,nem szeretem belélegezni.
  Mehet rá a lé az üvegekre,amikben már szépen sorakoznak a zöldségek.
  Letakarva egy kistányérral 3 napig állni hagyom, az esetlegesen elszívott levet után töltöm, lekötve mehetnek a kamra polcára.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése